Maryamkohshari

وبلاگی برای انتشار محتوای دسته اول

Maryamkohshari

وبلاگی برای انتشار محتوای دسته اول

چطوری موضوع پایان نامه رو انتخاب کنیم؟

انتخاب موضوع پایان نامه یکی از مشکلات و دغدغه های ذهنی دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری است. از یک سود اطلاعات نه چندان زیاد دانشجویان درباره اصطلاحات پژوهشی و روش صحیح جستجو و از طرفی موضوعات متنوع و مسایل دیگر از این قبیل باعث می شود انتخاب موضوع پایان نامه ارشد برای دانشجویان سخت شود.

اما در این مطلب قصد داریم به شما در نحوه انتخاب موضوع پایان نامه کمک کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


نحوه انتخاب موضوع پایان نامه

توصیه اول برای انتخاب موضوع پایان نامه ارشد این است که با خودتان کنار بیاید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید ادامه تحصیل دهید و چاپ مقاله داشته باشید یا می خواهید یک کار عملی و یا صنعتی را به عنوان پروژه خود قبول کنید و به اصطلاح دردی از جامعه دوا کنید. با این کار شما از سردرگمی و دوراهی بیرون می آیید و تکلیف خود را روشن می کنید.

سپس موارد زیر را در نظر بگیرید:

- علاقه مند بودن به موضوع اولین معیار برای انتخاب موضوع پایان نامه است.

- پیشنهادهای جدیدی را بتوان از دل پژوهش برای پژوهش های آتی مطرح کرد.

- امکان استخراج و چاپ چند مقاله در آن زمینه (تولید دانش جدید).

- منطقی بودن و نه فریبنده بودن موضوع اهمیت زیادی دارد.

- سؤالهای مشخص، عینی و هدفمندی را بتوان طرح کرد.

- برای پاسخ به سؤالها، راه حل علمی و روش مناسب وجود داشته باشد.

- توجه به امکان عملی اجرای پژوهش را هم در نظر بگیرید.

- انجام مراحل تحقیق با دشواری غیرعادی همراه نباشد.

- بررسی و تحلیل مقوله ها و نکات مورد توجه در انتخاب موضوع.

- در نظر گرفتن توانایی ها و امکانات فردی مثلاً قدرت تجزیه و تحلیل، توانایی تحلیل آماری، توانایی برقراری ارتباط با جامعه ی مورد تحقیق، و...

- اطلاعات مورد نیاز قابل دسترس و گردآوری باشد.

- نو بودن موضوع (تکراری و یا تقلیدی صرف نباشد).

- امکان ادامه پژوهش های بیشتر در همان زمینه را در نظر بگیرید.

- ارزشمند بودن موضوع پایان نامه را در نظر داشته باشید.

- مطرح بودن موضوع در سطح ملی یا منطقه ای یا جهانی اهمیت زیادی دارد.

- مراحل کار به لحاظ طول زمان مورد نظر (حداکثر یک سال) قابل انجام باشد.

- مطالعات نظری و دستیابی به منابع امکان پذیر باشد.

- امکان انجام پژوهش، به لحاظ روش تحقیق (وجود یک یا چند روش برای آزمون کردن) وجود داشته باشد.

- نمونه معرف (نماینده) جامعه پژوهش قابل دسترس بوده و افراد مایل به همکاری باشد.

- شیوه گردآوری اطلاعات (توزیع پرسشنامه و یا مصاحبه و یا راه های دیگر) در مدت زمان مشخص قابل انجام باشد.

- در نظر گرفتن عامل زمان برای نوشتن پایان نامه اهمیت زیادی دارد.

نکته مهم: موضوعی که برای پایان نامه انتخاب می کنید باید طوری باشد که تحقیق درباره آن تا زمان مشخص شده برای ارائه پایان نامه امکان پذیر باشد.

بررسی سوابق پژوهشی

برای انتخاب موضوع پایان نامه به سراغ منابع قبلی بروید. مقالات، پایان نامه ها و کتاب ها می توانند راهنمای خوبی برای این مرحله از انجام پایان نامه باشند.

تصمیم نهایی برای انتخاب موضوع پایان‌نامه

شما تمام مراحل و نکاتی که پیش تر گفته شد را رعایت کردید و حالا نوبت تصمیم گیری نهایی است. در طی مراحل قبل بهتر است هربار موضوعی مناسب برای پایان نامه به ذهنتان رسید را یادداشت کنید. بنابراین در نهایت یک فهرست از موضوعات مختلف با توجه به معیارها و موارد گفته شده خواهید داشت.

این فهرست را با دقت بیشتری بررسی کرده و سبک سنگین کنید. معمولا در این مرحله به موضوعاتی برخورد می ­کنید که امتیاز کافی را از نظر شما برای یک موضوع خوب بودن نمی­گیرند. بنابراین آن­ها را حذف کنید. موضوعات حذف شده معمولا آن­هایی هستند که از نظر شما تحقیق و رسیدن به نتیجه مطلوب در رابطه با آن­ها دشوار است.

در نهایت باید برای شما دو یا سه موضوع باقی بماند. این موضوعات را از لحاظ وجود منابع اطلاعاتی بررسی کنید، حتما در این مرحله با استاد راهنمای خود مشورت کنید تا شما را در رابطه با انتخاب بهترین موضوع راهنمایی کند.


در پایان

اگر برای نوشتن پایان نامه دچار مشکل هستید و یا قادر به انتخاب موضوع پایان نامه نیستید، موسسه پروژه دونی می تواند به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت این موسسه مراجعه کنید.

8 راه برای موفقیت در کسب و کار

آیا در حرفه خود احساس ناتمامی می کنید؟ شاید شما سالها در مسیری گام برداشته باشید که به نظر مناسب نیست. وقت بگذارید و در مورد آنچه واقعاً برای شما مهم است تأمل کنید. سپس این ده روش را در نظر بگیرید تا خود را برای رازهای موفقیت شغلی تنظیم کنید:

1. ریسک کنید

برای موفقیت در کسب و کار داشتن روحیه ریسک پذیری لازم است. در واقع زندگی بدون شکست در کاری غیرممکن است، مگر اینکه آنقدر محتاطانه زندگی کنید که در این صورت اصلا زندگی نکرده اید و به طور پیش فرض شکست می خورید. ریسک کردن، رمز موفقیت کسب و کار است. از خود بپرسید، آیا می خواهید زنده بمانید یا رشد کنید؟ اگر بدانید که نمی توانید شکست بخورید، چه شغلی را دنبال می کنید؟ این راهی است که می خواهید طی کنید.

2. بازی طولانی را انجام دهید

این روزها افراد زیادی انتظار پاداش فوری دارند. آنها می خواهند در YouTube یا Instagram به یک تأثیرگذار تبدیل شوند و یک شبه موفقیت کسب کنند. واقعیت این است که بیشتر افراد موفق با انجام بازی طولانی به آنجا می رسند. آنها می فهمند که رسیدن به اوج کار سخت کار می خواهد. حتی جف بزوس نیز این حقیقت را تأیید خواهد کرد که "موفقیت یک شبه حدود ده سال به طول می انجامد."

3. با خودتان رقابت کنید

برای موفقیت در کسب و کار مهم نیست که شما در کجا هستید و در کجای حرفه خود هستید، همیشه شخصی در آنجا حضور خواهد داشت که به نظر می رسد پول بیشتری دارد یا شغل بهتری دارد. راز موفقیت شغلی در مقایسه خود با دیگران نیست بلکه در رقابت با خودتان است. این در مورد تلاش برای پیشرفت است، نه کمال. آیا در حرفه خود بیشتر از دیروز هستید؟ آیا احساس رضایت بیشتری دارید؟ اگر می توانید به این سوالات پاسخ مثبت دهید، سپاسگزار باشید و مسیر فعلی خود را ادامه دهید.

4- به شهود خود گوش فرا دهید

به گفته آلبرت انیشتین: "ذهن شهودی یک موهبت مقدس است و ذهن منطقی یک بنده وفادار است." "ما جامعه ای ایجاد کرده ایم که بنده را ارج می نهد و هدیه را فراموش کرده است." من با بسیاری از کارآفرینانی که از ابتدا تجارت های چند میلیون دلاری ساخته اند صحبت کرده ام. بدون استثنا، یکی از عوامل اصلی در موفقیت آنها کمک کرده است گوش دادن به آن صدای درونی است. هنگامی که ذهن خود را شل کرده و به آگاهی عمیق خود دسترسی پیدا می کنید، پاسخ ها در حال حاضر در انتظار شما هستند.

5- به جای جهش های عظیم، قدم های کوچک بردارید

رویای بزرگ اما کوچک را شروع کنید. بگذارید بگوییم هدف شما همیشه نوشتن کتاب بوده است. با این حال، شما طی سالها هیچ نوشتاری انجام نداده اید. رفتن از وضعیت صفر به استیون کینگ آسان نخواهد بود. برای تجربه موفقیت شغلی، مراحل کوچکی را که می تواند شما را به آن هدف والا نزدیک کند، ترسیم کنید.

این می تواند چیزی شبیه به این باشد:

  • شروع به نوشتن در یک ژورنال کنید
  • در یک کارگاه نوشتن ثبت نام کنید تا مهارت های خود را تقویت کنید
  • وب سایت و وبلاگ خود را ایجاد کنید
  • مقالات را برای انتشارات شروع کنید
  • متعهد شوید که روزانه یک ساعت روی کتاب خود کار کنید
  • با نویسندگان در مورد چگونگی انتشار صحبت کنید

با تجزیه هدف بزرگ خود به قطعات کوچک، روند کار کنترل شده تر و دلهره آورتر به نظر می رسد.

6. اهداف قابل دستیابی ایجاد کنید

تنظیم انتظارات واقع بینانه به شما کمک می کند تا حتی بلند پروازانه ترین آرزوها را نیز بدست آورید. بگذارید بگوییم شما آرزو دارید یک تنیسور حرفه ای شوید. اما شما ده سال است که به راکت دست نزده اید و تقریباً در سنی هستید که بازیکنان تنیس طرفدار بازنشسته می شوند. بعید است که بتوانید این رویا را به واقعیت تبدیل کنید. در عوض، از معیارهای SMART (خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و به موقع) استفاده کنید تا مطمئن شوید اهداف شما روشن و قابل دستیابی است.

7. حرفه خود را با نقاط قوت و ارزش های خود هماهنگ کنید

آیا اولویت اول شما برای گذراندن وقت با خانواده است؟ در این صورت، ممکن است از شغلی که شما را ملزم به مسافرت 80٪ از زمان می کند، راضی نباشید. آیا از رویارویی متنفر هستید؟ پس ممکن است شغل در حرفه وکالت مناسب نباشد. هنگام بررسی گزینه های مختلف شغلی، لیستی از ارزش های خود تهیه کنید و آنها را اولویت بندی کنید.

8- کمک بخواهید

رسیدن به موفقیت شغلی بدون درخواست کمک تقریباً غیرممکن است. دوستان، خانواده و همکاران را بخواهید تا درباره نحوه دیدگاه شما بیشتر بدانند. به نظر آنها نقاط قوت و ضعف شما چیست؟ مردم از چه چیزی تعارف می کنند؟ این تمرین ممکن است هدیه های طبیعی را کشف کند.

10 راز برای موفقیت در کسب و کار

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و استخدام شغل، نگرانی فوری بعدی شما این است که چگونه در کسب و کار خود موفق شوید. از آنجا که جهان بسیار رقابتی شده است، خوب کار کردن و پیشبرد شغل خود اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است. موفقیت در کسب و کار در لیست اهداف هر حرفه ای است. اما چه چیزی متخصصان استثنایی را از هم متمایز می کند؟ پاسخ به سادگی تمایل و تمایل شدید به عملکرد خوب است. هنگامی که تمایل و ذهنیت صحیحی داشته باشید، می توانید از نردبان بالا بروید.

در اینجا 10 راز موفقیت در کسب و کار در مورد چگونگی برتری در کار آورده شده است.

ابتکار عمل داشته باشید

شرایط شغلی امروز بسیار پیشرفته است و بیش از کسی که ریسک نمی کند به موارد بیشتری نیاز دارد. در فضای شغلی رقابتی امروز، کارفرمایان بدنبال افرادی هستند که بتوانند ایده های تازه را روی میز بیاورند و ابتکار عمل را شروع کنند، پروژه های جدیدی را شروع کنند، راه حل های جدید ارائه دهند و فرصت های جدیدی برای تجارت ایجاد کنند.

ارزیابی کننده خود باشید

یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار ارزیابی مداوم عملکرد شماست. منتظر ارزیابی سالانه خود نباشید - خودتان این کار را انجام دهید. یک روش ایده آل برای انجام این کار شناسایی اهداف کمی و تعیین یک جدول زمانی برای دستیابی به آنها خواهد بود. وقتی تازه وارد کار شده اید با تعیین اهداف کوتاه مدت شروع کنید.

برای دستیابی به این اهداف یک برنامه دقیق ایجاد کنید. کارها را به کارهای هفتگی یا حتی روزانه تقسیم کنید و در پایان هفته فرم کوچکی را پر کنید تا ارزیابی کند که به کجا می روید و آیا باید استراتژی خود را تغییر دهید. حتی می توانید گزارش عملکرد خود را در مقاطعی به مدیران خود نشان دهید تا نشان دهید که چگونه پیشرفت کرده اید. این نشان می دهد که شما اهمیت ارزیابی و بهبود مداوم خود را درک می کنید.

آماده یادگیری باشید

یکی از رازهای موفقیت شغلی اینست که مایل به یادگیری باشید. فارغ از اینکه از چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده اید یا چه نمره ای داشته اید، زندگی حرفه ای با دانشگاه بسیار متفاوت خواهد بود. آماده باشید تا هر روز یک میلیون سوال در مورد کاری که انجام می دهید ظاهر شود. ممکن است روزها طول بکشد تا وظایف خود را در شغل جدید خود انجام دهید، بنابراین مدیریت را نشان دهید که قابل لمس هستید، توجه می کنید و همیشه مایل به یادگیری چیزهای جدید هستید.

نیازها را پیش بینی کنید

برای موفقیت در شغل جدید خود و دستیابی به موفقیت شغلی، باید به خوبی از نیاز مدیر خود آگاه باشید. با پرسیدن از خود، یک قدم جلوتر از رئیس خود بمانید، "اگر من رئیس خودم بودم، می خواستم بعد چه کار کنم؟" با اطمینان از اینکه کارها را به موقع انجام می دهید و خودتان ابتکار عمل را بر عهده می گیرید، نسبت به مدیریت بالاتر نگرشی مثبت و مثبت نشان می دهید.

ارتباط خوبی برقرار کنید

ارتباطات کلید موفقیت یک کارمند و یک سازمان است. اگر مدیر شما مجبور باشد از شما یک گزارش وضعیت بخواهد، همه کارهایی را که می توانید انجام دهید انجام نمی دهید. ایده این است که به طور فعالانه ارتباط برقرار کنیم و به آنها اطلاع دهیم که چه کاری انجام شده است، و به سراغ کارهای بعدی برویم.

برای رسیدن به اهداف تعیین کنید

به یاد داشته باشید که به دلیل "سخت کوشی" یا "مشغول ماندن" به شما پرداخت نمی شود. در پایان روز، آنچه برای کارفرمای شما مهم است این است که چگونه در تحقق اهداف و مأموریت شرکت، چه کوتاه مدت و چه بلند مدت، سهیم هستید. بنابراین، به خاطر داشته باشید که برای تحقق اهداف مشخص و مشخصی که بر عملکرد و مأموریت و چشم انداز کلی شرکت تأثیر می گذارد، به شما پرداخت می شود. این طرز فکر هدف شما به موفقیت شغلی کمک خواهد کرد، فارغ از اینکه در کدام نردبان شرکت باشید.

به جای حرف زدن عمل کنید

ارزش عمل بسیار بیشتر از کلمات صرف است. از این به عنوان یک اصل در معاملات خود در دفتر استفاده کنید. به جای اینکه در مورد همه کارهایی که می توانید انجام دهید، لاف بزنید و در واقع هرگز تحویل نمی دهید، باید آنچه را که توانایی آن را دارید به مدیریت نشان دهید.


اعتماد را جلب کنید

این یکی از مهمترین نکات موفقیت است که برای اطمینان از موفقیت در هنگام شروع کار جدید به آن نیاز دارید. به این روش فکر کنید: هرچه زودتر اعتماد رئیس خود را جلب کنید، نگرانی آنها زودتر خواهد بود و از این رو اوقات فراغت بیشتری برای تمرکز توجه خود بر روی سایر مسائل مهم دارند. اگر رئیس شما شما را قابل اعتماد بداند، آنها وظایف را به شما محول می کنند. حتماً مهلت های خود را رعایت کرده و به قول های خود عمل کنید. بسیار مهم است، خصوصاً در اوایل رابطه با رئیس خود، هر تعهدی را که می گیرید انجام دهید، مهم نیست که چقدر دشوار به نظر برسد.

راه حل ایجاد کنید

همه می توانند مشکلات خود را به مشکلات مدیر خود تبدیل کنند. ارائه دهنده راه حل باشید، نه مشکل ساز. کارمندان عالی مشکلات را حل می کنند. اگر صلاحیت صدور حکم نهایی در مورد مشکلی را که مربوط به کار یا اداره شماست ندارید، پس مطمئن شوید که راه حل هایی برای رئیس خود ارائه داده اید و سعی می کنید تا آنجا که می توانید، از صمیم قلب کمک کنید.

مهربان باش

یک کارمند خوب نیاز به دلسوزی و درک این نکته دارد که مدیر شما و همکاران دیگر همه تلاش خود را می کنند. خشم پرتاب کردن و پرخاشگری به درد هیچ کس نمی خورد. مهربانی می تواند به رونق کسب و کارتان کمک زیادی کند.

در پایان

بسیاری از این ویژگی ها و رفتارها می توانند به شما کمک کنند تا در کسب و کار و حرفه خود سرآمد باشید. این ویژگی ها در رهبران بزرگ نیز یافت می شود. با در ذهن داشتن این 10 راز موفقیت شغلی، می توانید خود را در مسیر موفقیت واقعی قرار داده و به اهداف نهایی شغلی خود برسید.

معرفی بهترین سایت موفقیت - خودساخته

موفقیت چیست؟ موفقیت از نظر هر کس مفهوم متفاوتی دارد. یکی موفقیت را در پول، یکی در تحصیل یکی در ازدواج و یکی در دانشگاه خوب می بیند. به طور کلی این مفهوم بیشتر و بزرگتر، نیازمند تصمیم گیری‌های بزرگ‌تر است. تصمیم گیری‌های بزرگتر یعنی انتخاب دشوارتر. یعنی کنار گذاشتن گزینه‌های بزرگ و ارزشمند به نفع گزینه‌هایی که بزرگتر و ارزشمندتر به نظر می‌رسند. اگر لازمه‌ی موفقیت، انتخاب بین گزینه‌‌ی بد و گزینه‌ی خوب بود، همه موفق بودند. اما موفقیت، هنر انتخاب از بین دو گزینه‌ای است که به یک اندازه بد و یا به یک اندازه خوب به نظر می‌رسند.

بهترین سایت موفقیت می تواند مطالب زیادی را در مورد موفقیت در اختیارتان قرار دهد. ارائه ویدئوهای انگیزشی و پادکست انگیزشی از جمله فعالیت های این نوع سایت هاست. آنچه که شما در سایت موفقیت مثل خودساخته یاد میگرید عبارت است از:

برای خودتان ارزش قائل شوید

شما لازم نیست دیگر افراد موفق را دنبال کنید تا خودتان موفق شوید. شخصیت فاکتور اصلی موفقیت است که بدانید نسبت به کاری که میکنید،، چه احساسی دارید. آیا نیاز های شما را برطرف میکند و شما را خوش حال میکند؟ از متفاوت بودن نترسید.

اراده و عزم راسخی لازم است تا از عموم مردم جدا شوید و افکار و تفکرات خودتان را بخواهید داشته باشید. طبق گفته سایت موفقیت سلف مید شما در اولویت خواسته ها و نیازها هستید. اگر عزت نفس کافی داشته باشید نیازهای خود را در اولویت قرار می دهید. هر چند که کمک به دیگران هم جزئی از شخصیت شما خواهد بود.

تفکر بزرگ داشته باشید

بزرگ فکر کردن شما را به موفقیت و ارزوهایتان می رساند. میکل آنژ می گوید:” خطری که بسیاری از ما را تهدید می کند تعیین اهداف بلند و نرسیدن به آن ها نیست بلکه اغلب ما اهداف کوچکی انتخاب می کنیم و به همان می رسیم.” در این راه نباید از هیچ چیز بترسید. ترس از شکست باعث تردید شده و شما را از ادامه مسیر باز می دارد.

در این رابطه هنری فورد می گوید:”شکست به سادگی فرصتی برای شروع دوباره است تا این بار هوشمندانه تر عمل کنید.”

افزایش اطلاعات با مطالعه

طبق گفته های سایت موفقیت selfmade برای اینکه در دو راهی ها بهتر تصمیم بگیرید و موفق شوید باید سطح اطلاعات خود را افزایش دهید. تمام افراد موفق به مطالعه کردن عادت دارند. با مطالعه می توانید به معلومات خود بیافزایید. پس هر هفته برای خود برنامه ریزی مطالعاتی داشته باشید. برنامه بریزید و هر روز چند صفحه یا یک بخش از کتابی را بخوانید . البته می توانید در هنگام ترافیک و در مسیر رسیدن به سرکار به کتاب های صوتی گوش دهید. بیل گیتس یک کتاب خوان حرفه ای است که هر ساله بیش از 50 جلد کتاب می خواند و مطالعه را عامل اصلی پیشرفت خود تلقی می کند.

مثبت اندیش باشید

بهترین سایت موفقیت همیشه به شما می گوید با مثبت اندیشی است که به موفقیت دست پیدا می کنید. بدانید و آگاه باشید که مسیر رسیدن به موفقیت، بی‌پایان و لذت بخش نیست! ممکن است مسیر رسیدن به اهداف دشوار باشد و موانعی سر راه‌تان قرار گیرد.

جملاتی که باعث منفی نگری شما می‌شود، همچون: «من نمی‌توانم. من بازنده هستم. این کار شدنی نیست!» را دور بریزید. این مسیر سخت و دشوار تنها برای شما نیست و هر کسی که می‌خواهد آینده درخشانی داشته باشد و موفق باشد، این مسیر و موانع را تجربه می‌کند. شما در این مسیر و با وجود موانع، متوجه می‌شوید که راه درست یا اشتباه را انتخاب کردید.

بنابراین می‌توانید راه خود را تغییر دهید یا تلاش‌تان را بیشتر کنید. همچنین شما متوجه می‌شوید که باید استراتژی‌های خود را تغییر دهید. افکار منفی و منفی گرایی نه تنها شما را ضعیف می‌کند، بلکه باعث شکست‌تان می‌شود. زیرا هر مانعی را دشوارتر از آنچه که هست می‌پندارید.

در پایان

موفقیت به انگیزه نیاز دارد تا بتوانید انرژی لازم برای تلاش کردن را بدست آورید. سلف مید یکی از بهترین وب سایت های موفقیت است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

پیشینه تحقیق را چگونه بنویسیم

نوشتن سوابق پژوهشی یکی از بخش های پروپوزال و پایان نامه است که معمولا دانشجویان و محققان با همه جنبه های آن آشنا نیستند. در این مقاله به زبان ساده به همراه نمونه ای از پیشینه تحقیق به بیان آن پرداخته ایم. پیشینه تحقیق همه پژوهش ها و تحقیقات مرتبطی است که در گذشته دور و نزدیک در ارتباط موضوع پژوهش شما نوشته شده است.

مسائلی که در دنیای علم و پژوهش مطرح می شود و محقق در آن باره دست به تحقیق می زند ممکن است به اشکال مختلف برای دیگر محققان نیز اتفاق افتاده باشد. حال اگر شما نیز بتوانید به آن تحقیقات دسترسی داشته باشید و با مطالعه و داشتن تفکر انتقادی به بررسی و موشکافی مراحل آن بحث بپردازید در حقیقت به غنای بحث خود افزوده اید و گاه باعث می شود راه رفته را تکرار نکنید.

نوشتن سوابق پژوهشی اصولی دارد که برای نوشتن باید به آنها توجه کنید.

دلیل اهمیت سوابق پژوهشی چیست؟

ک پژوهش گر، قبل از انجام تحقیق و بعد از انتخاب موضوع و تدوین عنوان و قبل از نگارش طرح تحقیق، نیاز دارد که با مراجعه به مدارک و اسناد، پیرامون موضوع و مسئله ای که برای تحقیق انتخاب کرده است، آگاهی خود را گسترش دهد؛ تا بتواند در پرتو اطلاعات به دست آمده، مسئله تحقیق و متغیر های خود را دوباره تعریف و معین کند و کرانه های آنها را مشخص سازد. این امر به او کمک می کند تا تحقیقات خود را در راستای مجموعه پژوهش های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقاتی دیگران هماهنگ کند.

هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق، عبارت است از:

·         برقراری ارتباط منطقی میان اطلاعات پژوهش های قبلی با مسئله تحقیق.

·         دست یابی به چارچوب نظری و یا تجربی5 برای مسئله تحقیق.

·         آشنایی با روش های تحقیق مورد استفاده در پژوهش های گذشته.

پیشینه تحقیق را چگونه بنویسیم؟

در حین انجام تحقیق و سازماندهی مقاله‌تان، اطلاعات زیادی از منابع مختلف جمع‌آوری خواهید کرد. می‌توانید برای سازماندهی این اطلاعات از نرم افزار مدیریت نقل قول‌ها و استنادات همچون Refworks، EndNote وZotero کمک بگیرید. پس از آن مسلم است که باید مقاله را بازنویسی و ویراستاری کرده و کتابشناسی نهایی‌تان را ایجاد کنید. یک نکته مهم این‌که، هر چند نوشتن و مرور پیشینه تحقیق یک فرایند است، اما این مسئله همیشه یک فرایند خطی نیست.

قدم اول به قدم بعدی منتهی می‌شود اما گاهی اوقات با کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع مورد نظر و مطالعه آثار مکتوب، تحقیقات یا مطالعات‌تان شما را به مراحل قبلی رهنمون خواهد ساخت. در این حالت ممکن است گیج شوید و ندانید که چطور می‌توانید به مرور پیشینه بپردازید. بیایید نگاهی بیندازیم به معنی بررسی آثار و متون علمی. در کلی‌ترین مفهوم، این‌کار به این معنی جمع آوری و خواندن تمامی مقالات مرتبط و آثار مکتوب دیگر در موضوع تحقیق است.

انواع پیشینه تحقیق

نحوه نوشتن سوابق پژوهشی به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم اتفاق می افتد که هر یک به صورت زیر است:

نوشتن پیشینه تحقیق به صورت مستقیم:

در نوشتن بیان مسئله، اهمیت و ضرورت، جنبه های نوآورانه و... از تحقیقات انجام شده در این زمینه استفاده می شود که این همان استفاده پراکنده، بنیادین و غیر مستقیم از سوابق انجام شده است.

نوشتن سوابق پژوهشی غیرمستقیم

اما در بخشی مجزا و ویژه با رعایت اصول زیر به پیشینه تحقیقات انجام شده اشاره می شود:

1-      در یک بند به ترتیب با ذکر نام محقق یا محققان ، سال انتشار در داخل پرانتز، و عنوان تحقیق شروع به ارائه گزارش می شود. مثلا می گوییم فلانی (1989) در تحقیقی به عنوان «.......»

2-      در ادامه همان بند به مسئله تحقیق، و نتیجه آن در حد دو سطر اشاره می شود.

3-      بهتر است این مسئله و نتیجه مورد نقد نیز قرار بگیرد و محقق تحلیل خود را در آن باره بیاورد.

در پایان

در یک نمونه پیشینه تحقیق در پایان نامه باید ابتدا منابع جمع آوری شود. این منابع باید با مسئله اصلی و فرضیات شما ارتباط موضوعی داشته باشند. برای اینکه منابع اصلی را پیدا کنید، از طریق کلمه کلیدی عمل کنید. از طریق کتابخانه دانشگاه، اکسپلور گوگل، نشریات و مجلات علوم انسانی می توانید به بهترین منابع دست پیدا کنید. برای مثال مجلاتی مثل نورمگز و یا مگیران منابع زیادی را در دسترس دانشجویان قرار می دهند.