Maryamkohshari

وبلاگی برای انتشار محتوای دسته اول

Maryamkohshari

وبلاگی برای انتشار محتوای دسته اول

زبان بدن چیست | ترفندهای زبان بدن در مذاکره

زبان بدن یا Body Language یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد. زبان بدن در متن زندگی ما قرار دارد، از ارتباطلات روزانه ی ساده تا مذاکرات پیشرفته زبان بدن نتایجی که ما به دست می آوریم را تحت تاثیر قرار می دهد. ما می توانیم با یادگیری زبان بدن پیام های بهتری را در روابط کاری و اجتماعی خود ارسال و دریافت کنیم.

به بیان بهتر وقتی زبان بدن را یاد می گیریم می توانیم کنترل بیشتری روی پیامی که می خواهیم ارسال کنیم داشته باشیم و پیام ها و رفتارهای دیگران را بهتر شناسایی کنیم. برای مثال می توانیم با یادگیری این اصول و قواعد در هنگام صحبت با تکنیک های زبان بدن کلام خود را تایید کنیم که این کار در اثر بخشی کلام ما تاثیرگذار است.


تفاوت زبان بدن زنان و مردان

زبان بدن زنان و مردان با یکدیگر فرق دارد:

زبان بدن مردان

معمولا زبان بدن مردان و زنان شبیه به هم است اما قاعدتا یکسری تفاوت ها دارد. باید توجه داشت در مواردی که جنسیت مطرح است این موضوع می تواند مورد توجه قرار گیرد اما در حالات دیگر رفتارهای بدنی مردان و زنان شبیه همدیگر است.

زبان بدن زنان

با توجه به اینکه خانم ها احساساتی تر هستند زبان بدن زنان نیز می تواند موضوعی گسترده تر از زبان بدن مردان باشد. در واقع زبان بدن در شرایطی که شخص در حالت عادی قرار دارد نمی تواند مستند باشد. اما هر قدر احساسات و حالات مختلف روحی و روانی متفاوتی با شرایط عادی فرد اتفاق بیافتد رفتارها و حالات بدنی فرد می تواند نشانه ای قابل مستند از درون آن باشد.

تکنیک های زبان بدن در مذاکره

برای گفتگو و مذاکره زبان بدن نقش مهمی دارد. بنابراین برای ارتقا آن این ترفندها را در نظر داشته باشید:

احساس امنیت کنید و از خود اطمینان نشان دهید

این نگرش آنقدر مهم است که باید یک مقاله‌ی کامل را به آن اختصاص داد. شما نمی‌توانید ۱۰۰٪ اوقات از این نگرش برخوردار باشید. به‌علاوه، قطعا مواردی هست که مطمئن به نظر نرسیدن به شما مزیت دوست‌داشتنی بودن را می‌دهد، اما نگرش عنوان شده روی هم رفته درست است.

دستان خود را باز و آزاد بگذارید

مشت کردن دست ها یا دست به سینه شدن دافعه شدیدی در ذهن طرف مقابل ایجاد می کند.

حرکات صورت را کنترل کنید

چهره شما در هنگام حرف زدن باید به گونه ای باشد که نشان دهد شما خود به حرف های خودتان اعتقاد دارید و صادقانه صحبت می کنید. به همین دلیل باید با چهره ای مصمم داشته باشید. سرتان را بالا نگه دارید. به این ترتیب قدرتمند، مسلط و قابل اعتماد دیده می شوید.

تنفس خود را کنترل کنید

اضطراب باعث می شود که با سرعت بیشتری صحبت کنید و این باعث نامفهوم شدن حرف هایتان می شود. با تنفس های عمیق بین ایده ها و افکار خود توقف های کوتاهی ایجاد کنید و در نتیجه با تمرکز و انسجام بیشتری صحبت نمایید.

سرتان را بالا نگه دارید

به این ترتیب قدرتمند، مسلط و قابل اعتماد دیده می شوید.

صورتتان را لمس نکنید

مغز ما زیرکانه و به درستی می داند که اشخاص زمانی به طور مداوم صورت خود را لمس می کنند که در دروغ گفتن هستند! برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب بهتر است از لمس کردن صورت خود هنگام صحبت کردن اجتناب کنید.

ارتباط چشمی را قطع نکنید

منظور این نیست که تمام لحظه های صحبت به چشمان مخاطب زل بزنید اما سعی کنید با برقراری ارتباط چشمی مناسب به او نشان دهید که در مرکز توجه شما قرار دارد.

اگر برای یک جمع صحبت می کنید، نگاه تان را بین آنها تقسیم کنید. سعی کنید زیاد به زمین، میز و برگه های روی آن خیره نمانید.

محکم و با اعتماد به نفس دست بدهید

البته ممکن است برخی معذوریت های فرهنگی و اعتقادی وجود داشته باشد، اما این روشی عالی است که به مخاطب نشان می دهد شما فردی ثابت قدم و قابل اعتماد هستید و دارای اعتماد به نفس هستید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد