Maryamkohshari

وبلاگی برای انتشار محتوای دسته اول

Maryamkohshari

وبلاگی برای انتشار محتوای دسته اول

کمال گرایی چیست / راه های درمان کمال گرایی

کمال گرایی چیست؟ آیا درمان کمالگرایی امکان‌پذیر است؟ کمال‌ گرایی مجوعه‌ای از افکار همراه با خودخوری است و شما را وادار می‌کند بخواهید به اهدافی برسید که از نظر عملی غیرواقع‌گرایانه هستند، بلاهای زیادی سر شما می‌آورند و زندگی شما را سخت می‌کنند. در ادامه به راه های درمان کمال گرایی می پردازیم.


آیا کمال گرایی همیشه بد است؟

پاسخ مسلماً خیر است! مشکل کمال گرایی زمانی است که ما در کارهایی که لازم نیست بسیار دقیق انجام شود این کار را انجام دهیم. مثلاً اگر قرار است خانه را برای مهمان آماده کنید و بیش از اندازه روی ان حساسیت دارید این می‌تواند یک مشکل باشد در حالی که اگر در تخصص خود که در صنعت هوا فضا است و قصد دارید یک محموله شامل 5 فضانورد را به فضا بفرستید کمال گرایی ضروری باشد.

ویژگی های افراد کمال گرا

نگاه کمال گرایانه افراد پیامدهایی را در ابعاد مختلف زندگی آن‌ها در پی دارد. برخی ویژگی‌هایی که در اغلب کمال گرایان مشخص هستند عبارتند از:

· اضطراب و افسردگی

· انزوای اجتماعی و علایق محدود

· بی خوابی، خستگی، گرفتگی عضلات

· تمرکز پایین، خود سرزنشگری و عزت نفس پایین

· چک کردن مکرر و تکرار یک تکلیف

چرا کمال گرا می‌شویم؟

این که ما چرا کمال گرا می‌شویم دلایل زیادی دارد اما از انجایی که ما در روانشناسی آینده نگر خیلی به گذشته کاری نداریم، سعی می‌کنیم فقط به رئوس مطلب بسنده کنیم و بیشتر روی راهکارها تمرکز کنیم. اصلی‌ترین دلایلی که کمال گرا می‌شویم عبارتند از:

· فشار والدین کمال گرا

· داشتن باورهای غلط

· فشار و اثرات سیستم آموزشی (همیشه 20 باید باشیم/ همیشه باید شاگرد اول باشیم)


انواع کمال گرایی

انواع کمال گرایی شامل مثبت و منفی است:

انواع کمال گرایی: کمال‌گرایی مثبت

یک کمال گرای مثب سعی در انجام کار به درست ترین شکل ممکن دارد اما در این تلاش خود افراط نمیکند . این افراد بیشترین سعی خود را میکنند بدون آن که ارزش خود را گم کنند و آن را فقط در کاری که قرار است انجام دهند ببیند. بیشتر افراد موفق از جمله پزشکان و دانشمندان و افراد مشهور و .... در این دسته قرار دارند

انواع کمال گرایی: کمال‌گرایی منفی

امروزه منظور بیشتر روانشناسان از انواع کمال گرایی همان کمال گرایی منفی میباشد و ما هم در این مقاله به شکل عمده در مورد کمال گرایی منفی صحبت کرده ایم . افراد مبتلا به کمال گرایی منفی عموما فاد اعتماد به نفس لازم هستند . این افراد همیشه بیشترین سعی خود را میکنند تا همه چیز به شکل افراطی ای درست پیش برود و به ریز ترین جزئیات بی اهمیت از جمله نظر دیگران میپردازند و همیشه خود و دیگران را تحت فشار قرار میدهند.

راه های درمان کمال گرایی

برای غلبه بر کمال گرایی راه های زیر را در نظر داشته باشید:

پذیرش اشتباهات برای غلبه بر کمال گرایی

هر انسانی ممکن است بارها و بارها در زندگی خود اشتباه کند؛ اشتباهات بخش جدایی ناپذیر از زندگی هستند و مهم پذیرش و درس گرفتن از آن‌ها است. این اشتباهات می‌توانند به تجربیات و درس‌هایی مفید برای شما تبدیل شوند و توانایی‌های زیادی به شما ببخشند. بنابراین خود را به خاطر آن‌ها سرزنش نکنید و تلاش کنید تا بیشتری بهره را از آن‌ها ببرید.


همیشه لازم نیست کامل باشید

قبول کنید اصلاً لازم نیست همیشه کامل باشید. باید یه سری مهارت ها و آموزش های لازم برای کاری که میخواهید انجام دهید را فرا بگیرید، بعد با قدرت شروع کنید به کارتان و کم کم کامل شوید. پس همیشه زود کامل شدن خوب نیست چون سرعت موفقیت ما را پایین می‌آورد.

باید ها را کنار بگذارید

براساس توصیه های سایت خودساخته در نظر گرفتن حجم زیادی از باید ها می تواند به شدت مانع حرکت و رشدتان شود. پیشنهاد می کنیم در طی روز به بررسی جملات و افکارتان بپردازید و به این توجه کنید که در طی یک روز، چه تعداد از باید برای رفتارها و تصمیم های تان در نظر می گیرید؟ باید درس بخوانم، باید اول شوم، باید کار بهتری دست و پا کنم و..

مواجه شدن با باید ها می تواند باعث ایجاد ترس، مقاومت و سکون و بی حرکتی شود. بجای استفاده از باید، از خودتان بپرسید ” من چه نیازها، خواسته ها و آرزو هایی دارم؟” بر خواسته ها و آرزو های تان تمرکز کنید و روش هایی برای محقق کردن آن ها انتخاب کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد