Maryamkohshari

وبلاگی برای انتشار محتوای دسته اول

Maryamkohshari

وبلاگی برای انتشار محتوای دسته اول

استرس چیست | بهترین روش ها برای درمان استرس

واژه استرس را اولین بار هانس سلی در دهه چهل میلادی (حدود هفتاد سال قبل) به‌کار برد. او لغت استرس را از حوزه فیزیک و مکانیک اقتباس کرد. البته بعدها نوشت که لغتی که او مد نظر داشته تنش یا Stress نبوده و بیشتر منظورش Strain یا کرنش بوده؛ اما به علت ضعف در زبان، در درک معنی آنها اشتباه کرده است. در ادامه به راهکارهای درمان استرس می پردازیم.


استرس چیست؟

استرس از آنچه فکر می‌کنید، بدتر و مخرب تر است! در زندگی امروزی، افراد درگیر استرس فیزیکی، تنش ها و فشار های عصبی می‌شوند. چرا که دنیای مدرن هر روز در حال تغییر و تحول است و این دگرگونی‌ها موجب افزایش استرس و تنش در هر فرد می‌شود.

از آنجایی که عوارض استرس و فشار عصبی تأثیر نامطلوبی روی تمام جنبه‌های مختلف زندگی هر شخص ایجاد می‌کند، نیاز است که فرد بتواند انواع نگرانی‌ها به ترتیب شدت را بشناسد و متوجه شود که علت استرس چیست تا راهکاری برای حل مشکل پیدا کند. تمامی این اتفاقات در گروی این است که شخص قادر باشد علائم و نشانه‌های استرس ‌مثبت یا منفی را تشخیص دهد. درنهایت هم این تمهیدات به درمان استرس و کنترل آن می‌انجامد.

علائم استرس شدید

استرس شدید با علائمی از جمله موارد زیر همراه می شود:

بی خوابی، فشار در سینه، اختلال گوارشی، سوزش معده، عرق کردن، خشکی دهان، بی‌اشتهایی، داغ شدن یا سرد شدن بدن، کم حوصلگی، سردرد، تغییر ضربان قلب، خستگی جسمی، خشم و پرخاشگری، تکرر ادرار، کم شدن حافظه، دردهای بدنی پراکنده، غمگینی، لرزش بدن، میل به سیگار، از دست دادن تمرکز، احساس سرگیجه، تغییر تنفس، آه کشیدن، تمایل به تنهایی، آشفتگی، التهاب، سرخ شدن پوست صورت و .... .


تاثیر استرس بر روی بدن

زمانی که شخصی در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرد، مانند شرایطی که در ترافیک گیر افتاده و به جلسه مهم کاری خود دیر می‌رسد، در این حالت غده هیپوتالاموس مانند یک برج کنترل کوچک در مغز شروع به فعالیت می‌کند و پیام آزادسازی هورمون‌های استرس را به سراسر بدن ارسال می‌کند. این هورمون‌های استرس همان مواردی هستند که واکنش استرسی را در بدن را آغاز می‌کنند.

راه های درمان استرس شدید

برای درمان استرس راه های زیر را به شما پیشنهاد می دهیم:

بدانید که دیگران هم استرس دارند

شاید همدردی کردن با مدیری که در مسائل کاری شما را آزار داده است، سخت باشد ولی باید این واقعیت را قبول کنیم که امروزه همه‌ی ما تحت فشار و استرس شدید هستیم. هرچه سوخت‌و‌ساز بدن کمتر شود، استرس هم شدت می‌یابد. بنابراین هرقدر سن‌مان بالا می‌رود، مقابله با استرس دشوارتر می‌شود و طبعا حفظ سلامتی در این شرایط بسیار سخت‌تر است.

بهترین زمان برای شروع همین امروز است؛ مهم نیست که چند سال دارید. برخی گمان می‌کنند که استرس بخشی از زندگی است اما حقیقت این است که ما نتوانسته‌ایم بسیاری از عادات بد خود را اصلاح کنیم در نتیجه این عادات بد، زمانی که دیگر بدن و ذهن ما توان جنگیدن و مقابله ندارد بر ما چیره می‌شوند.


در مورد اضطراب و استرس خود، چیزی بنویسید

یکی از راه های کاهش اضطراب ، نوشتن در مورد آن است. ثبت آنچه سبب استرس شما شده است، یکی از راه های کاهش اضطراب است و راه دیگر این است که چیزهایی را که به خاطر آنها، شکرگزار هستید، یادداشت کنید. قدردانی و شکرگذاری سبب می شود که با متمرکزکردن افکارتان بر مسائل مثبت زندگی، به تسکین استرس و اضطراب کمک کنید.

پذیرش مسئولیت‌های سنگین

همه ما مسئولیت‌هایی در زندگی شخصی و کاری خود داریم. اما اگر مسئولیت‌هایی را بپذیریم که از حد توانمان خارج باشد، این می‌تواند عامل مهمی در استرس ما تلقی گردد. فرد با قبول انجام کارهای سنگین دائم به خود می‌گوید «نکند از پس این کار بر نیایم، اگر درست انجامش ندهم چه اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی این کار اصلاً تمام می‌شود». مسئولیت‌های سنگین مانند زنجیرهایی قفل شده به گردن عمل می‌کنند، شما آن‌ها را پذیرفته‌اید اما توان انجامش را ندارید و دائماً تحت استرس‌های درونی و نگرانی‌های شدید قرار می‌گیرید.

میزان کافئین مصرفی خود را کم کنید

کافئین یک ماده تحریک کننده اعصاب است که در قهوه، چای، شکلات، و نوشیدنی های انرژی زا به کار می‌رود. مقدار زیادی از آن می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد. آستانه تحمل افراد نسبت به میزان مصرف کافئین، متفاوت است و کاهش آن از راه های کاهش اضطراب است.

اگر می‌بینید که مصرف کافئین شما را عصبی یا عصبانی می کند کم کردن آن را در نظر بگیرید. با آن که بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که مصرف متعادل قهوه می تواند مفید باشد، اما این برای همه صادق نیست. به طور کلی، تعداد ۵ فنجان قهوه یا کمتر در طول روز، یک مقدار متعادل محسوب می شود.

مهارت هایتان را ارزیابی کنید

ارزشها و توانایی های خودتان را ارزیابی کنید و با آنها زندگی کنید. فعالیت های زیاد شما بیانگر باورها و بیانگر هر چه بهتر احساستان است و مهم نیست که زندگیتان چقدر شلوغ است. در زمان انتخاب فعالیت هایتان به ارزش هایتان توجه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد